5-barnsmamma och sjuksköterska

Alla inlägg den 9 maj 2011

Av Elisabeth - 9 maj 2011 22:38

      Idag fick Phille smaka på gröt för första gången. Han blir 4 månader om 5 dagar och från och med då vill hans BVC-sköterska att han ska äta gröt varje dag pga att vikten är något för låg för hans längdkurva. Kort och gott; Phille är smal och smärt, men han ska vara tjock och valkig.

Jag kan tycka att han är fin som han är och han är så lätt att bära nu, men det kan ju hämma hans hjärntillväxt om han inte får tillräckligt med näring.

För egen del har jag ökat på frukosten med ett ägg och ändå har jag lyckats bli smalare än då jag först fick för mig att banta för en månad sen. Jag vet ju så väl att kroppen sparar på fettet om man drar ner på maten och ändå så gjorde jag precis det. Jag kan ju det mesta om kost och träning men ibland så får man en knäpp och gör tvärtom.


Igår köpte vi också babysemp nr 2. För säkerhets skull så blandar jag de bägge tilläggen babysemp nr 1 och 2 tills han vant sig. Vi har ju även slutat med Minifom i veckan. Det verkar som han tål det mesta nu för jag åt till och med lite vitlök häromdagen och det var ingen större fara. För bara ett par veckor sedan kunde hans krika halsen ur led om jag bara tittat på vitlök.

 

 


Allmänt · Barn · Mat · Philip
Av Elisabeth - 9 maj 2011 22:24

Jag älskar att amma min son, inte minst för att jag vet att det är sista barnet jag ammar överhuvudet taget. Trots att jag äter som jag ska nu så verkar det inte komma mer mjölk på höger sida i alla fall. Jag har pumpat och haft mig men tydligen inte tillräckligt ofta. Egentligen så gör det inte så mycket att jag får ge tillägg, till en början var det bara varje kväll men nu blir det även på eftermiddagen.

Fast fördelarna med att amma är flera än med att ge flaska:

1. Jag kan fixa fram maten på studs

2. Maten är alltid färsk och lagom varm

3. Bajset luktar inte bajs utan mer som filmjölk

4. Spyorna luktar inte spy utan bara sur mjölk, vilket är bättre än ren spylukt.

5. Stor mysfaktor

Usch, jag kan inte se några fördelar alls med att ge flaska.


Jag tror jag ska jag göra ett nytt försök med pumpen i morgon. Jag hatar bajs- och spylukt. Jag hade ju velat amma tills han blir åtminstone 6 mån. Tyvärr så tycker han det är bättre med flaska för det rinner så lätt och han slipper kämpa.


När jag ammade min äldsta dotter så pumpade jag igång mjölken med en jätte kraftig maskin som såg ut så här:

 

Jag minns att den kunde suga musten ur en. Jag kunde pumpa ut litervis med mjölk på nån timme med den.

För 13 år sen då min andra dotter föddes så lånade jag hem en pump som såg ut så här:

 Jag minns inte hur den sög, men den jag har nu tycker jag suger sämre än nån av de andra tillsammans:

 

Alltså, den har krymp till en fjärdedel av den första och man kan ju förvänta sig att sugeffekten också minskat med en fjärdedel.

Ja ja, nu kommer han ju ändå att börja äta riktig mat snart och då kommer jag ju inte undan detta med illaluktande bajs ändå. 




Presentation


Babydiamond! En ung/äldre mamma, med 5 barn, samt sjuksköterska.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Lilypie First Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

RSS

Besöksstatistik

Bilder

Barnkläder

Sjuksköterska


Ovido - Quiz & Flashcards