5-barnsmamma och sjuksköterska

Alla inlägg under april 2016

Av Elisabeth - 12 april 2016 19:29

Jag får väl säga att tentan gick över förväntan!
De flesta frågor var jag helt säker på och bara ca 5-6 st var jag lite osäker på.
Jag var färdig efter 15-20 min så det måste ha gått bra.
Några tyckte det var svårt vilket förvånade mig. Det kändes som det lättaste provet någonsin?

Det fina vädret är ju underbart men jag får kliande ögon, rinnande näsa och blir otroligt trött. Hade helst hoppat över våren helt.

Philip har nog ärvt min pollenallergi. Han är vråltrött och röd kring ögonen men vägrar ta sin medicin. Han kan svälja tabletter men tycker inte om det så innan han blir så stor att han fattar att han blir bättre av allergimedicin så får han väl gå runt och vara trött och elendig.

Av Elisabeth - 9 april 2016 21:27

En liten drink, för att klara tankarna, är aldrig fel.
På tisdag har vi kursens första dugga och jag övar genom att kolla mängder med Youtube-filmer om Celler och vävnader samt Nervsystemet.
Nästa steg blir att läsa i boken igen.

Jag har läst detta i högstadiet, på gymnasiet, när jag läste på Hälso- och sjukvårdslinjen och när jag läste upp betygen på omvårdnad.
Nu är det repetition men ändå märker jag att man inte fattar allt ändå. Därför kollar jag filmer på Youtube för de kan man kolla på om och om igen. Det är som att ha en lärare som sitter och tjatar in kunskaperna i huvudet på en. När man fattar grunderna kan man läsa boken.

I övrigt har det varit en städdag idag. Inte lätt med en liten kille som släpar ut varenda leksak ut i storarummet varenda dag.?

Av Elisabeth - 8 april 2016 21:13

Jag började med att åka kommunalt till högskolan i Trollhättan. Det kostar ca 1300 kronor för ett regionen runt-kort varje månad. Från dörr till dörr, inkl lämning på dagis och att köra till pendelparkeringen och parkera, tar det med buss och sen tåg exakt 2 timmar.
Att åka TILL Trollhättan är inga problem. Tåget är coolt och tar bara 40 min. Bussen dit är så där, men det är tidigt och man har hela dagen framför sig.
Det negativa är att tågen krånglar, alldeles för ofta. Redan efter 2-3 dagar började tågen komna 1 timme för sent. Sen var det nån brand som orsakade en massa inställda tåg efter mindre än 3 månader.
Jag räknade lite på det och kom fram till följande:
Att åka kommunalt kostar mig 1300 kr/mån och det tar 2 timmar dit och 2 timmar hem av mitt liv. Sammanlagt 4 timmar/dag.

Att åka bil kostar (dieseln har gått ner minst 4 kr/L) ca 500 kr /tank och jag kan åka 4 turer på en tank. Vi går i snitt i skolan 10 dagar/mån så det blir 2,5 "tankar" 'a 500 kr = 1250 kr. Parkering kostar 150 kr/mån och trängselskatten kostar ca 400.
Summa: 1800 kr, MEN å andra sidan tjänar jag hela två (2) timmar/dag och tid är pengar. Bilen tar exakt 1 timme och 10 min från dörr till dörr inkl lämning på dagis.

Jag förlorar endast 500 kr/mån på att ta bilen. Lite slitage får man räkna med men jag sparar ju för tjutton gubbar en massa tid och jag slipper tågkrångel.

Jag fattar inte hur de kan säga att det är billigare att åka tåg? !? Tåg är nästan dyrare än å flyga om man räknar riktigt noga.

Nu är vi BTW klara med första kursen på Sjuksköterskeprogrammet.
Vi har precis börjat med Anatomi och Fysiologi. Jag har läst det förut så det är ren upprepning.

På tisdag har vi första Duggan och jag är väl förberedd, hoppas jag. Har läst och läst som en tok så jag borde klara mig.


Presentation


Babydiamond! En ung/äldre mamma, med 5 barn, samt sjuksköterska.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Lilypie First Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

RSS

Besöksstatistik

Bilder

Barnkläder

Sjuksköterska


Ovido - Quiz & Flashcards