5-barnsmamma och sjuksköterska

Alla inlägg den 17 april 2011

Av Elisabeth - 17 april 2011 19:07

Varenda kväll vid ca 18--22-tiden så får lille Phille ont i magen. Jag helammar och vet inte riktigt vad det är han reagerar på. Jag har hört att de kan reagera på äpplen och nötter, men gäller det frön också? Jag verkar kunna äta stekt ägg men inte kokt. Självklart äter jag inte de kända sakerna som lök, vitlök, bönor, kål och jordgubbar mm.

Och så håller han på att släpper bröstet hela tiden och kinkar. Jag trodde att det var för att vi kanske är inne i en ökningsperiod, men jag tycker att han har hållt på med detta ett bra tag nu, kanske en månad.

Eftersom hans viktkurva har dippat en bit så har jag blivit ordinerad att ge honom flaska till natten så att han går upp lite. Min mjölk är väl inte tillräcklig i och med att jag sällan hinner äta något.  



Av Elisabeth - 17 april 2011 12:32

Hade jag varit en mamma som gillade att få barn tätt så hade jag lätt kunnat haft en sisådär 4-5 ungar till, men jag är verkligen inte road av att ha barn tätt. Jag vill kunna njuta av varenda en och suga på karamellen, samtidigt är jag relativt lat så jag skulle inte orka med, tror jag. Däremot så beundrar jag dem som orkar och kämpar med sina stora familjer.

Jag fattar däremot inte att folk är så korkade att de kastar skit på dessa mammor som har många barn?!

En som bara har runt två barn kan tycka att hon är så duktig som kan föda barn och sen sätta dem på dagis för att själva gå ut och tjäna pengar till staten. Vad kostar inte en dagisplats för staten? Vad kostar inte VAB-dagar? Att få två barn och sen börja jobba tills pensionen främjar ju bara en enda familj, för i det långa loppet så är det bara en droppe i havet om man jämför med den stora familjen. 


En tvåbarnsfamilj föder upp två framtida skattebetalare som inbringar si och så mycket pengar till staten, medans en 10-barnsfamilj föder upp tio framtida skattebetalare som inbringar fem gånger så mycket pengar till staten som det tvåbarnsfamiljen gör.


Min chef var på mig också för ett antal år sedan om detta. Han menade på att han var så duktig och hade inga barn, som kostade staten pengar, medans jag bara ynglade av mig (4 barn då) och han var tvungen att betala mina barns barnbidrag för sina surt fövärvade pengar. Okej! Då sa jag till honom att om alla var lika 'duktiga' som han och inte skaffade barn så kommer hans surt förvärvade pension inte kunna betalas ut till honom i pengar den dagen det är dags. Han skulle bara få ett papper med en summa på, för ingen människa skulle ju jobba och få in pengar till staten, eftersom alla gamla människor gått i pension och inga nya generationer arbetare föddes. Vi skulle behöva en rejäl arbetskraftsinvandring i sådana fall för att klara den krisen.

Jag tror faktiskt att han greppade det jag sa, för han sa aldrig mer något om det.  

Av Elisabeth - 17 april 2011 12:00

Igår var jag och mina två döttrar på Baby&Barnmässan med minstingen Philip. Försäljarna hade stora problem med att veta vem som var mamma till vem. Äldsta dottern fick en massa tips om amningsbh:ar och dreggelappar mm. Jag lade märke till hur alla verkligen stirrade på henne när hon gick med barnvagnen. Hon är 25 år men ser inte ut att vara mer än 15 år. De blickarna minns jag så väl då hon var liten och jag körde runt henne i vagn. Alla frågade då om det var min lillebror? ALLA frågade samma sak. I dag frågar alla om Philip är mitt första barn.

Precis ALLA frågar det.

En sak är säker, det är kul att se ung ut, det klagar jag inte på, men ibland är det inte kul, speciellt när folk inte fattar att barnen är mina. Säg den mamma som inte är stolt över sina barn, alla sina barn. Jag är trött på att få goda råd om barn i alla åldrar av mammor som bara ser mig med bebben. Jag säger bara en sak; bara för att man inte har med mer än ett barn med sig ut, så betyder inte det att man inte har fler barn.

Jag skulle aldrig börja kasta goda råd omkring mig till människor som inte ber om det.


I övrigt tycker jag inte att mässan var något att ha än. Phille är för liten för att leka och hålla på där och Josephine och Isabel är för gamla. Det som är bäst är den där testkörningsbanan för barnvagnar. Nu har jag förvisso redan köpt min vagn, en Emmaljunga Smart Duo, men jag hade behövt testa den där banan innan han föddes, fast förra året det var mässa hade jag inte testat positivt ännu. Jag har för mig att jag testade i maj. Typiskt mig att alltid hamna i kläm.   

 

Philip provar solglasögon.



 

Här testkör jag en UJ-Mounten Buggy. Riktigt bra, men jag vill kunna se bebben åtminstone tills han är ett och ett halvt år.

Presentation


Babydiamond! En ung/äldre mamma, med 5 barn, samt sjuksköterska.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Lilypie First Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

RSS

Besöksstatistik

Bilder

Barnkläder

Sjuksköterska


Ovido - Quiz & Flashcards