5-barnsmamma och sjuksköterska

Alla inlägg den 13 april 2011

Av Elisabeth - 13 april 2011 14:18

Idag blir det ett spinningspass hemma, ska bara få lillen att somna ute först. Jag har varit så snäll så jag fick en egen spinningcykel då jag inte alltid hinner åka till gymmet. Han står tryggt precis utanför vårt låga köksföster så att jag kan se honom ordentligt. För säkerhets skull så har jag även en 'Babywatch', inte för att jag hör honom då jag cyklar med hög musik i öronen, men den är  bra att ha efter passet när jag skall äta, duscha mm.

 

Av Elisabeth - 13 april 2011 14:17

Var på MVC på efterkontroll förra veckan och fick äntligen en spiral insatt. Fick en som bara sitter i 5 år(?) med tanke på min höga ålder tyckte inte BM att jag hade någon nytta av den som sitter i 10 år. Jag har hört att sveriges äldsta mamma var runt 58 år då hon fick barn, så vill det sig riktigt illa så får jag ännu en sladdis om en sisådär 8 år kanske, då är jag bara(!) 52 år.  

I övrigt såg allt bara bra ut. Mus-kelplattan (Bäckenbotten) var stark och fin och magmusklerna likaså.


Detta har faktiskt varit min minst komplicerade graviditet någonsin. Inget högt bltr, inget högt hb, inget. Det enda jag hade var lite foglossning, som för övrigt blev bättre med mer träning, och liiite halsbränna, men vem får inte det? Jag hade mycket mer krämpor och annat då jag väntade barn som 18-åring, 23-åring, 31-åring och 32-åring. Nu på ålderns höst så mår jag prima. Själv tror jag ju att det beror på träningen. Jag har tränat regelbundet sen jag var 33. Innan dess tränade jag bara sporadiskt sen jag var 20år.   

Sen kan jag säga att jag åt ju nyttigt hela tiden och inte mer än vad kroppen klarade av. På så sätt hade jag jättelätt att röra mig till skillnad från då jag väntade trean. Då åt jag som en häst och drack kopiösa mängder mjölk och sen var jag som en valross resten av den dagen, med foglossning och alla krämpor du kan tänka dig, till och med högt bltr och yrsel.

Med alla barn utom just trean har jag ändå mått bättre av att inte äta för mycket. Det är min egen slutsats.





Av Elisabeth - 13 april 2011 10:47

Idag är det exakt tre månader sedan jag kände att förlossningen äntligen var på G,

5 dagar efter beräknat förlossningsdatum. Bitar av slemproppen började lossna på morgonen. Mamma och jag skulle åka till Alingsås just den dagen och för säkerhets skull tog jag med mig BB-väskan. Det var ju ändå femte barnet som skulle födas och förra gången gick det relativt fort. Hela dagen gick jag med molande värk och på eftermiddagen ringde jag förlossningen för att rådgöra. Senare på kvällen kom det regelbundna värkar med 10-15 min mellanrum. Det lustiga är att så höll det på också när jag skulle föda fyran och ändå öppnade jag mig effektivt den gången. Jag hade grymt ont och kände att jag måste ha öppnats minst 5 cm. Vi kom in vid 22-tiden men jag var inte öppen mer än 1 cm och livmoderhalsen var inte helt utplånad och dessutom bakåtriktad. Hela dagen hade jag gått med pinvärkar helt i onödan kändes det som.

Vi fick i alla fall ett rum att sova över i, mamma och jag. Min man ville inte vara med och jag ville inte tvinga honom.   


Här kollar de om värkarna är tillräckligt starka, vilket de naturligtvis inte var på papperet. I verkligheten gjorde det dock mycket ondare, trots det hände inget på 9 timmar.

Här är rummet som vi fick! Det var lite som att bo på hotel, bara att gå upp till förlossningen och beställa frukost, lunch och middag.

Här lade jag mig för att försöka sova några timmar, men det blev inte mycket sömn alls. Förvärkarna gjorde för ont.

Presentation


Babydiamond! En ung/äldre mamma, med 5 barn, samt sjuksköterska.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Lilypie First Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

RSS

Besöksstatistik

Bilder

Barnkläder

Sjuksköterska


Ovido - Quiz & Flashcards